Noua cerința impusă în Codul Muncii a ridicat numeroase întrebări din partea angajatorilor. Cele mai multe dintre acestea sunt cu privire la modul cum trebuie ținută o astfel de evidență.

Pe data de  7 august 2017, in Monitorul Oficial a fost publicata Ordonanta de Urgenta nr. 53/2017 pentru modificarea Legii nr. 53/2003. Una dintre prevederile acesteia, ii obliga pe  angajatorilor să țină evidențe mult mai detaliate pentru timpul de lucru al salariaților.

In momentul de fata, in Codul Muncii, scrie ca “Angajatorul are obligația de a ține la locul de muncă evidența orelor de muncă prestate zilnic de fiecare salariat, cu evidențierea orei de începere și a celei de sfârșit al programului de lucru, și de a supune controlului inspectorilor de muncă această evidență, ori de câte ori se solicită acest lucru”.

Inexistenta sau neprezentarea acestei evidente, atrage dupa sine, amenzi intre 1.500 si 3.000 lei.

Potrivit ultimului comunicat de presa, este mai putin important cum sunt tinute aceste evidente, ceea ce conteaza cu adevarat, este sa fie tinute. Se intelege ca, nu contează forma în care se ține evidența, dar din acestea trebuie sa  reiasă, pentru fiecare zi de lucru, pentru fiecare salariat, ora de început și ora de final ale programului de lucru. Angajatorul e liber să se folosească fie condică de prezență, fie pontaj manual/automat sau foaie colectivă de prezență.

Dantes Nicolae Bratu, inspector general de stat al Inspecției Muncii, a precizat ca, ” În acest context, rămâne la latitudinea angajatorului să stabilească dacă angajații au obligația de a semna sau nu documentele de evidență a orelor de muncă prestate zilnic”.

O alta intrebare pe care multi angajatori o au este daca salariatul are obligatia să o semneze. In prevederea legală mentionata la inceput, nu se precizează dacă evidența trebuie să poarte semnăturile salariaților aflați la lucru. Intru cat Codul nu impune acest lucru, dar daca angajatorul isi doreste in mod expres, atunci are posibilitatea să stabilească asta prin regulamentul intern.

“În acest context, rămâne la latitudinea angajatorului să stabilească dacă angajații au obligația de a semna sau nu documentele de evidență a orelor de muncă prestate zilnic”, potrivit acestuia.